Epilog Silam

tajuk ini pasti ramai yang mengerti maksudnya... pasti ramai telah mendengar dan menghayati lirik lagu ini... cuma aku saja yang baru diberi peluang untuk mendalami setiap bait kata yang penuh makna...

di meja study, pen di tangan, buku di hadapan, earphone di telinga, aku play lagu di dalam folder 'ZIKRULLAH'.. lagu yang menjadi pilihan, Epilog Silam... teringin rasa hati untuk mendengar lagu yang digemari kawan aku... mungkin benar katanya lagu ini sedap...

sambil fikiran mentafsir ayat di dalam buku, aku cuba menghayati lirik lagu ini...

"Dalam mengenang kisah hidup silam
Ku sedar dari kesilapan lalu
Tuhan beratnya dosa-dosaku
Masihkah ada ampunan buatku"

tiba-tiba hati menjadi pilu... namun masih belum mampu untuk ku mengalirkan air mata...

"Tuhan...Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan datang menguji
Tuhan...Ada yang dapatku gagahi
Dan ada yang gagal kuhindari"

fokus pada buku hilang.... pandangan semakin pudar... dada semakin sakit menahan sebak di hati... fikiranku kembali kepada segala peristiwa yang pernah ku tempuh selama ini... benar, banyak dugaan datang menguji diri... aku cuba untuk gagah berdiri... namun seringkali aku gagal untuk hindari... dan kegagalan itu memberatkan dosaku.... benar Ya Allah, masihkah ada ampunan buatku..? pandangan ku terus kabur.....

"Kini kukembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampunlah dosa-dosaku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerna kuyakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya..."

aku tahu... pencarianku bukan hanya disini... aku harus terus mencari... untuk mendapatkan maghfirahMu... aku harus kuatkan diri.... walau perit... aku xboleh berpaling lagi... biarpun ujian lain menduga diri... aku akan tetapkan pedirian ini... kerna kini, suatu yang aku pernah abaikan dahulunya.... menyakinkan aku semula.... untuk bahagia, aku akan terus berkasih padaNya...

air mata xdapat lagi ditampung dari kelopaknya... akhirnya, aku menagis juga....

aku manusia biasa.... aku ingin bahagia.... dan aku pernah jatuh di timpa tangga.... namun Hidayah datang untuk orang terpilih ku sambut penuh terbuka.... segalanya ku ubah berperingat dan mengumpul segala usaha.... untuk mendapatkan keredhaanNya....

~d.e~

0 comments: